lördag 24 november 2012

Svartvinbärs-mousse!

Här kommer receptet på en lite syrligare mousse som passar bra t.ex. till kinuskimousse eller chokladmousse. I receptet som jag hittade (på Toves hemsida tror jag....) skulle man använda vinbär, det hade dock inte jag så jag använde mig av svartvinbärssaften som jag lagade tidigare i somras istället och det gick riktigt bra.

Svartvinbärs-mousse:

0,75-1 dl svartvinbärssaft
0,5-1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g färskost
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda en del av saften med sockret och färskosten. Värm upp resten av saften i en kastrull och smält gelatinbladen. Blanda sedan samman de två saftblandningarna. Vispa grädden ganska hårt och blanda ner den också. Låt stelna en stund i kylskåpet innan du fyller tårtan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar